Thursday, June 23, 2011

Semakan menyeluruh biasiswa JPA akan dilakukan

PETALING JAYA 23 Jun - Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, semakan secara menyeluruh dasar biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan dilakukan pada tahun depan.
Perdana Menteri berkata, semakan itu akan termasuk sama ada memperuntukkan tawaran biasiswa kepada pelajar cemerlang di peringkat kemasukan universiti dan menawarkan dermasiswa untuk pelajar Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) bagi untuk mereka mengikuti kursus prauniversiti seperti Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM), matrikulasi atau A-level.

Beliau berkata, dasar sedia ada patut disemak semula kerana kerajaan juga mengambil kira bahawa pemberian biasiswa di peringkat SPM bukan idea yang bagus kerana ia setaraf dengan O-level.

"Memberikan biasiswa di peringkat SPM bukan idea yang bagus. Malahan jika pelajar cemerlang dalam O-level mereka, ini tidak bermakna mereka akan cemerlang dalam A-level mereka.

"Jadi akan diadakan semakan menyeluruh terhadap dasar kami tahun depan," katanya semasa menjawab soalan seorang pemanggil semasa ditemu bual di konti Radio One FM di Sri Pentas di sini hari ini. - Bernama

Utusan Online

No comments: